2016.08.22-08.30 IV Międzynarodowy Kurs Mistrzowski, Radziejowice

Czwarta edycja Międzynarodowego Kursu Mistrzowskiego dla Młodych Pianistów organizowanego przez Narodowy Instytut Fryderyka Chopina odbędzie się w Domu Pracy Twórczej w Radziejowcach. W zeszłym roku w kursie mogli wziąć udział polscy pianiści zakwalifikowani do Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina oraz pianiści objęci programem Promocji Młodych Talentów prowadzonym przez Narodowy Instytut Fryderyka Chopina. W tym roku kurs ma charakter otwarty i do uczestnictwa zaproszeni są uczniowie, studenci i absolwenci szkół oraz wyższych uczelni muzycznych.


W tym roku  czterej pianiści: Tobias Koch, Paolo Giacometti, Nikolaj Demidenko i Janusz Olejniczak, będzie prowadziło klasy mistrzowskie. Uczestnicy będą mogli skonfrontować swoje umiejętności na instrumentach historycznych z epoki Chopina lub współczesnych. Organizatorzy zapowiedzieli, że w 2018 będzie zorganizowany konkurs pianistyczny na instrumentach historycznych, więc udział w kursie jest okazją do przygotowania repertuaru na ten konkurs.

Organizatorzy prześlą listę utworów, z których uczestnicy będą wybierać swój repertuar.
W trakcie kursu odbywać będą się również przygotowane specjalnie dla pianistów dodatkowe spotkania i seminaria oraz koncerty. Zapowiedziane są wykłady o instrumentach i wykonawstwie historycznym oraz zwiedzanie muzeów Fryderyka Chopina w Warszawie i w Żelazowej Woli (czy jest jeszcze pianista, który tam jeszcze nie był?). Jak w każdym kursie mistrzowskim, uczestnicy wezmą udział w publicznym koncercie.

Wszyscy artyści będą mieszkać w Domu Pracy Twórczej i będą mieć możliwość indywidualnych ćwiczeń.
Narodowy Instytut Fryderyka Chopina planuje zaprosić wyróżniających się uczestników kursu do zagrania recitalu w Domu Urodzenia Fryderyka Chopina.

Niezdecydowani mogą posłuchać próbek gry mistrzów, albo kupić pojedyncze utwory za 1€ na stronie amazon.


"za swoje muzyczne credo przyjął poszukiwanie istoty dźwięku połączone z radością odkrywania i otwartością na różnorodne doświadczenia. Jest jednym z najwszechstronniejszych i najwybitniejszych muzyków swojej generacji, zafascynowanym wyrazowymi możliwościami instrumentów historycznych, takich jak: klawesyn, klawikord, fortepian tangentowy, wczesne fortepiano, orfika, organy, fortepian pedałowy i romantyczny fortepian. Jest uważany za jednego z czołowych specjalistów w zakresie romantycznej praktyki wykonawczej. Zyskał międzynarodowe uznanie dzięki pionierskiemu nagraniu kompletu dzieł fortepianowych Schumanna: „Zainspirowany i inspirujący od pierwszej chwili: Tobias Koch gra Schumanna w sposób w jaki powinien być on wykonywany aby oddać sprawiedliwość kompozytorowi: rewolucyjnie, romantycznie, z techniczną błyskotliwością, emocjonalnie bez śladu przesadnej słodyczy i pretensjonalności. Koch swoją grą wyczarowuje muzyczne obrazy, które pojawiają się w mgnieniu oka by rozwiać się za chwilę. Ta gra porywa, przemieniając każdy takt w nowe doświadczenie.” (Radio Niemieckie MDR Figaro).

Tobias Koch próbuje być najmniej wyspecjalizowanym specjalistą. Nieustannie stara się przydawać wykonywanej muzyce żywych kolorów za pomocą instrumentów klawiszowych najbardziej odpowiednich do repertuaru od Orlando Gibbonsa do Karlheinza Stockhausena. Występuje w całej Europie jako solista, kameralista, akompaniator. Jest zapraszany do udziału w najważniejszych festiwalach muzycznych organizowanych m.in. w Schlezwiku-Holsztynie, Verbier, Ludwigsburgu (Schlossfestspiele), Rheingau, Bonn (Beethoven Festival), Düsseldorfie (Schumannfestival), Lipsku (Mendelssohn Festival). W 2013 r. artysta zadebiutował na festiwalu „Chopin i jego Europa” wykonując z wielką pasją i wrażliwością XIX-wieczną muzykę polską, co zostało utrwalone w postaci płyty CD.

Tobias Koch czerpał swoje artystyczne inspiracje kształcąc się w Niemczech, Austrii i Belgii u takich artystów jak: David Levine, Roberto Szidon, Walter Kamper, Claire Chevallier oraz Jos van Immerseel. Jest laureatem nagrody muzycznej przyznanej przez miasto Düsseldorf. Jako kameralista występuje z Andreasem Staierem, Gottfriedem von der Goltzem, Joshuą Bellem, Stevenem Isserlisem, Markusem Schäferem i Friederem Berniusem. Współpracuje ściśle z budowniczymi i konserwatorami instrumentów jak również z najsłynniejszymi kolekcjami i największymi muzeami instrumentów.

Jest wykładowcą w Robert Schumann Hochschule w Düsseldorfie oraz uczelni w Verbier i Montepulciano. Wziął udział w ponad 250 produkcjach radiowych i telewizyjnych. Artysta posiada w swoim dorobku ponad 25 płyt CD z interpretacjami dzieł Mozarta, Beethovena, Mendelssohna, Burgmüllera, Schumanna, Chopina, Liszta, Hillera, Wagnera, i Brahmsa. Koch jest również autorem wielu publikacji poruszających zagadnienia związane z praktyką wykonawczą. Występuje wyłącznie na autentycznych instrumentach historycznych."

Paolo Giacometti występuje na całym świecie jako solista i jako kameralista na instrumentach historycznych i na instrumentach współczesnych.

Urodził się w Mediolanie, ale od wczesnych lat dzieciństwa mieszka w Holandii. Studiował pod kierunkiem Jan Wijn w Sweelinck Conservatorium Amsterdamie, które ukończył z najwyższym wyróżnieniem. Również Gyorgy Sebök był ważnym źródłem inspiracji i miał znaczący wpływ na jego edukację muzyczną.

Paolo Giacometti zdobył wiele nagród na konkursach krajowych i międzynarodowych. Grał z renomowanymi orkiestrami pod wybitnymi dyrygentami takimi jak: Frans Brüggen, Kenneth Montgomery, Laurent Petitgirard, Michael Tilkin i Jaap van Zweden. Oprócz jego działalności jako solista, miłość Paolo Giacomettiego do muzyki kameralnej doprowadziła do udanej współpracy z czołowymi muzykami takimi jak Pieter Wispelwey, Gordon Nikolich, Alois Brandhofer, Janine Jansen, Bart Schneemann i Viktoria Mullovą. Paolo Giacometti jest bardzo poszukiwanym muzykiem na festiwalach muzyki kameralnej w Europie, Kanadzie i Stanach Zjednoczonych. Występował w salach koncertowych na całym świecie, m.in. Concertgebouw (Amsterdam), Teatro Colon (Buenos Aires), Wigmore Hall (Londyn), Théâtre du Châtelet (Paryż) i Centrum Sztuki w Seulu (Korea Południowa).

Jego nagrania obejmują wszystkie dzieła fortepianowe Rossiniego - niezwykły projekt, który rozpoczął się w 1998 roku i został zakończony w roku 2007. W opinii krytyków: "... Rossini w końcu znalazł swojego pianistę ...". Giacometti został wyróżniony Edison Classical Music Award 2001 za trzecią płytę tej serii . Jego nagrania Schumanna: Humoreske, Fantasiestücke i Toccata otrzymały wyróżnienie za wyjątkową jakość wykonania od BBC Music Magazine. Jego nagrania koncertów fortepianowych Dvořáka i Schumanna zostały entuzjastycznie przyjęte przez Gramophone jako "... jedne z najlepszych płyt koncertowych jakie słyszałem od dłuższego czasu ...".

Paolo Giacometti jest profesorem fortepianu w Robert Schumann Musikhochschule Düsseldorfie.

W wieku 6 lat Demidenko rozpoczął naukę w Gnessin School of Music, gdzie uczył się u Anny Kantor. Studiował pod kieruniem Dmitrija Bashkirova w Moscow Conservatory. W 1976 i 1978 był finalistą konkursów Czajkowskiego w  Montrealu. W 1985 zadebiutował z Orkiestrą Symfoniczną Radia Moskwa. Demidenko podjął pracę w Menuhin School of Music i od 1990 roku mieszka w Wielkiej Brytanii. Został również profesorem na Uniwersytecie w Surrey. Pracował z wieloma orkiestrami świata, w tym London Philharmonic, London Symphony, Royal Philharmonic i Filharmonii w Sankt Petersburgu z dyrygentami Sir Roger Norrington, Vladimir Fedoseyev, Jurij Temirkanov i Sir Andrew Davis. Demidenko grał w Australii i Nowej Zelandii, Kanadzie, na Dalekim Wschodzie i w Europie.

Jest on znany ze swoich wykonań koncertów z rosyjskich kompozytorów: Prokofiewa, Rachmaninowa i Czajkowskiego. Regularnie występuje z St Petersburg Philharmonic i Yuri Temirkanov. Współpracuje z kilkoma rosyjskimi artystami: wiolonczelistą Leonidem Gorokhov, pianistą Dmitri Alexeev, kwartet fortepianowym Hermitage String Trio.

Jego repertuar jest szeroki, w szczególności gra Bacha, Clementi, Mendelssohna, Mozarta, Musorgskiego i Scarlattiego. Ma sentyment do dzieł Chopina i często podróżuje do Polski. Inne występy festiwalowe obejmują miejsca w Aldeburgh, Dubrowniku, Eilat, Nowym Jorku, Oslo i Singapurze.

Demidenko dużo nagrywa. Ceni nagrania i powiedział: "Nagrania są istotną częścią mojego życia, które używam częściowo jako odniesienie. Sposób, w jaki gramy jest odbiciem naszego życia i nie możemy grać jak pianiści w 1930 roku, ponieważ jest to inne życie ... Bierzesz inspirację z poprzednich epok, a następnie podejumujesz własne decyzje".

W 2014 roku otrzymał tytuł doktora honoris causa Uniwersytetu Surrey w uznaniu za wybitny wkład w dziedzinie muzyki i Uniwersytetu

jest absolwentem Wyższej Szkoły Muzycznej w Warszawie. W 1974 roku ukończył naukę w klasie Barbary Hesse-Bukowskiej, i kontynuował studia u Wiktora Mierżanowa w Warszawie i Paula Badura-Skody w Essen (latach 1977-78). Był najmłodszym laureatem nagrody na 8. Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym Fryderyka Chopina w 1970 roku oraz zdobywcą nagrody na Międzynarodowym Konkursie Alfredo Caselli w Neapolu.

Janusz Olejniczak występuje w najsłynniejszych salach koncertowych Europy, obu Ameryk, Azji i Australii, w tym w Filharmonii Berlińskiej, Teatro Colón w Buenos Aires, Salle Pleyel w Paryżu, Suntory Hall w Tokio, Lincoln Center Waszyngton, Tonhalle w Düsseldorfie, Concertgebouw w Amsterdamie. Jest wykładowcą w Akademii Muzycznej w Krakowie. Zasiadał w jury licznych konkursów pianistycznych i prowadził klasy mistrzowskie w Kanadzie, Japonii, Kolumbii oraz w Akademii Mozarta w Salzburgu.

Jego repertuar koncentruje się na dziełach Chopina, Bacha, Schuberta, Schumanna i Liszta. Znany jest również z interpretacji dzieł dwudziestowiecznych, w tym Debussy'ego, Ravela (Koncert G), Prokofiewa, Messiaena, Henryka Mikołaja Góreckiego, Wojciecha Kilara i Witolda Lutosławskiego. Jest zapalonym kameralistą i występował z orkiestrami pod dyrekcją Witaolda Rowickiego, Andrzeja Markowskiego, Kazimierza Korda, Antoniego Wita, Jerzego Maksymiuk, Tadeusza Strugała, Charlesa Dutoit, Andrzeja Borejko, Grzegorza Nowaka, Jacka Kaspszyk, Marka Pijarowskiego i Marka Mosia. W ostatnich latach również koncertował i nagrywał na instrumentach historycznych (Erard i Pleyel), często współpracuje z Orchestra of the 18th Century of Frans Brüggen. Na Festiwalu Chopin i Jego Europa w Warszawie, pojawił się z Orchestre des Champs-Élysées pod dyrekcją Philippe Herreweghe.

Oprócz obszernego repertuaru Chopina, Janusz Olejniczak nagrał również dzieła Rameau, Mozarta, Schuberta, Prokofiewa, Kilara, Góreckiego i Lutosławskiego. W uznaniu jego wybitnych osiągnięć muzycznych otrzymał osiem Fryderyków (nagród polskiego przemysłu fonograficznego). W 2000 roku został odznaczony Oficerskim Krzyżem Orderu Odrodzenia Polski, a w 2005 roku złotym medalem Gloria Artis.

Janusz Olejniczak nagrał także ścieżki dźwiękowe do dwóch słynnych filmów: Romana Polańskiego Pianista i Andrzeja Żuławskiego La note bleue.

W 2015 roku ponownie zasiadał w jury Konkursu Pianistycznego im Fryderyka Chopina w Warszawie.

W skrócie:
organizator:
Narodowy Instytut Fryderyka Chopina, Dom Pracy Twórczej w Radziejowicach
data konkursu: 22 - 30 sierpnia 2016
miejsce: Radziejowice

link:
http://pl.chopin.nifc.pl
dla: szczególnie uzdolnieni uczniowie liceów muzycznych, studenci i absolwenci wyższych uczelni muzycznych
zgłoszenia: 30 czerwca 2016
Profesorowie: Tobias Koch, Paolo Giacometti, Janusz Olejniczak, Nikolai Demidenko
koszt uczestnictwa: 1 750 zł
zawiera: 4 lekcje, zakwaterowanie, wyżywienie